Obálky nahrazují objemnější zásilky. Trh kurýrní přepravy meziročně roste

17.03.2016

Trh kurýrních služeb v horizontu pěti posledních let vzrostl v řádu desítek procent. Messengeru, který působí ve 13 českých městech a ve slovenské Bratislavě, vzrostl objem zásilek od roku 2011 o 43 procent, čímž se dostává na výši statisíce zásilek ročně

Podívejte se na detailní infografiku aktuální situace na trhu kurýrních služeb.

Nejvýznamnější změnou trhu je ústup malých zásilek, což znamená méně kol a skútrů, naopak roste počet objemných zásilek pro cargo kola, automobily a dokonce dodávky. „Doba, kdy kurýrní služby převážely výhradně obálky s dokumenty, jsou již pryč. V městské dopravě se kurýrní služby přizpůsobily a začaly převážet také větší zásilky a více se tak uplatňují cargo kola a automobily,“ vysvětluje Kateřina Ovesná, ředitelka obchodu a marketingu Messengeru. Přeprava prostřednictvím kol se sice v roce 2015 u Messengera podílí 68 procenty, ovšem v roce 2011 byly koly realizovány skoro tři čtvrtiny zásilek. Největší nápor zásilek přichází v květnu a následně v listopadu a prosinci. Poslední dva měsíce v roce Messenger realizuje na čtvrtinu ze všech ročních objednávek.

„Změna přepravních priorit napříště bude znamenat nutnou změnu ve složení flotil kurýrních společností. Roste potřeba počtu aut, což ovšem významně prodlužuje dobu doručení z důvodu husté městské dopravy. Možnou budoucností jsou cargo kola, která v Praze testujeme a která uvezou až stokilogramové náklady,“ dodává Ovesná.

Roste on-line a hotovost je minoritní způsob platby
Dříve bylo objednání kurýrů spojeno s telefonickými objednávkami a dispečinky výhradně řízenými telefonickými operátory. V posledních letech ovšem dominanci převzalo on-line objednání, které se roce 2015 podílí na objednávkách zásilek u Messengeru 57 procenty. „Počet telefonických objednávek v meziročním srovnání neklesá. Vytíženost telefonních operátorů je srovnatelná s předchozími roky. Ovšem v podílu všech objednávek zadávání přes telefon meziročně klesají, což vysvětlujeme, že noví zákazníci využívají již výhradně on-line objednávkového systému,“ doplňuje Ovesná. Telefony se podílejí na objednávkách 32 procenty, zbylých 11 procent tvoří pravidelné objednávky, tedy opakované a dopředu objednané závozy. Mezi elektronicky zasílanými objednávkami vede e-mail, kdy se nejčastěji jedná o seznamy zasílané především v excelových tabulkách. Za poslední roky pak přibyly objednávky přes e-shopy, ty začaly městské kurýrní služby využívat z důvodu expresního doručení v řádu jednotek hodin.
Zásadní změna ve vývoji kurýrních služeb nastala u platebních metod, kdy oproti roku 2011 takřka vymizela platba hotovostí. Hotovostí bylo v roce 2011 placeno 11 procent zásilek, v letošním roce pak již pouhá 4 procenta. V drtivé většině, tedy v 96 procentech, platí zákazníci bezhotovostně.

Na 200 kurýrů, 13 poboček v ČR a 9 milionů kilometrů

Kurýrní služba Messenger se nezaměřuje pouze na Prahu, ale nabízí také služby městské přepravy v dalších 12 českých městech (Brno, Bratislava, Jihlava, Svitavy, Olomouc, Ostrava, Zlín, Liberec, Hradec Králové, Ústí nad Labem, Karlovy Vary, Plzeň, České Budějovice). Nabízí také meziměstskou přepravu, a to i na Slovensko díky pobočce v Bratislavě. Flotilu Messengeru obsluhuje na více než 200 kurýrů a například jenom po Praze najezdí kurýři na 9 milionů kilometrů, tedy necelých 25 000 kilometrů denně.

Detailní infografiku si můžete stáhnout zde.